6 June 2009

ROSA RÄNDER - PINK STRIPES

Kärt barn har många namn.
Den här rosen är en gammal fransk 'Centifolia' eller 'Cabbage' ros från 1821. Den har flera namn bland annat 'Village Maid', 'Unique Panachée', och 'Centifolia Variegata'.
Jag gillar hur den har ränder i olika rosa toner och doften beskrivs som stark och söt.
This rose has many names.
It is an old French 'Centifolia' or 'Cabbage' rose dating back to 1821. This rose is sometimes called 'Village Maid', 'Unique Panachée' or 'Centifolia Variegata'.
I like the way it has stripes in different pink tones and the scent is described as strong and sweet.

6 comments:

Rajson said...

Vilka otroligt läckra rosor du visar på de senaste fotona!
Har tyvärr inte så många i min trädgård, men just nu blommar "finlands vita" som vackrast.
Snart kommer "Maiden Blush" med sin underbara doft och Polkagrisrosen tätt därpå.
Hoppas de hinner blomma innan jag åker till Toscana!
Ha det gott1

Anonymous said...

den är väldigt vacker!

Randi said...

Vilken ljuvlig karamell! Jag skulle vilja ha ALLA rosor jag ser, men vem skulle sköta om dem? Älskar de variegerade - skapar lite spänning i rabatten.
Önskar dig en skön söndag!
Kram Randi

Hanna said...

Oh, I love this picture. Can almost smell the scent..

Carol said...

Another beautiful rose! Your shed is so utterly charming... every detail a delight... do any birds live in the houses... blue birds?

Camilla Alvén said...

Åh, vad vacker, en sån ros har jag aldrig sett förut.
Ha det bra
Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...